Bruine rijst en nog veel meer - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Caroline Versloot - WaarBenJij.nu Bruine rijst en nog veel meer - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Caroline Versloot - WaarBenJij.nu

Bruine rijst en nog veel meer

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

28 September 2013 | Portugal, Lagos

Lieve Familie en Vrienden,

Vandaag verhuis ik van Catamaran Imagine naar een appartement op het vaste land, dit is slechts voor een paar dagen. Op 4 Oktober is het zover, per trein ga ik naar Faro om daar Rudy te ontmoeten en zijn boot de Sea-Ya die dan ook weer te water gaat. Het plan is om vanuit Faro langs de kust te varen en o.a. te stoppen in Portimao en Lagos om het een en ander te checken en nog een laatste keer te bevoorraden voor de oversteek naar de Canarische eilanden. Ik ben dus flink aan het afronden. Laatste puntjes op de I van boot aan het zetten, m'n baantje heb ik opgezegd, ik ben inmiddels al weer 6 dagen met pensioen. Bij vertrek is traditie is om de bagage heel kritisch door te nemen. Alles wat langer dan een week of 2 / 3 niet gedragen is moet zowiezo weg (op de zeilkleding na dan) en hier en daar moeten wat kleding stukken worden vervangen, of wel door slijtage of het kan praktischer en multifunctioneler.
Voor de laatste dagen hier verblijf ik bij Martyn. Een aardige man die een flink appartement heeft vlak bij de Marina en vrijwel iedereen is daar welkom als je het netjes vraagt. Samantha verblijft hier ook en verder nog wat losse flodders als ik zelf. Daarom bij dezen credits voor Martyn die het leven van een reiziger een stuk makkelijker maakt, ze bestaan nog.
Zoals elke maand wel een highlight kent moet het deze maand wel het uitstapje naar Lissabon geweest zijn! Eigenlijk zou ik naar Faro gaan om daar een boot en schipper te ontmoeten maar dat ging helaas niet niet door, dit gaf me echter wel de vrijheid om naar Lissabon te gaan voor een eigenlijk een veel toffere ontmoeting, namelijk met Boudewijn en Tamara!! En dit de dag na Bou's verjaardag, dat wilde ik uiteraard niet missen. Donderdag ben ik om 2 uur s middags in de trein naar Tunes gestapt en daar op de volgende trein naar Lissabon, een trip van zo'n 4,5 uur. Nog even kort rond geslenterd in de stad om vervolgens door de meest pittoresque straatjes op zoek te gaan naar het appartementje waar Boudewijn en Tamara zouden verblijven. Verrassend genoeg had ik het vrij snel gevonden. En daar stond Tam voor het raam. Hartelijk werd ik ontvangen. Tassen gedumpt en nog even gezellig een wijntje gedronken in waarschijnlijk 1 van de kleinste cafeetjes van Lissabon met het meest beperkte assortiment aan drankjes, maar dit maakte allemaal niet uit. Daar waren we dan met z'n 3-en in Lissabon, wie had dat durven dromen!!! Toen heerlijk geslapen op de riante bank bij Bou en Tam te gast. En zo als gewend van de 2 werd er rijkelijk gereserveerd voor het ontbijt, fruit, noten, eieren en koffie!! De late ochtend nog even de stad in voor een sapje in de schaduw! Toen was het helaas alweer tijd om terug te keren naar Lagos wegens werk. het was kort maar meer dan de moeite waard. Het afscheid viel me toch redelijk... difficiel.... dan maar. Even met de reizende neus op de feiten.
Samantha was inmiddels vertrokken uit Lagos (om later ook weer terug te keren) en wel naar A Terra, de eco-camping. Een uitnodiging via Helpx, een vergelijkbare organisatie als Wooff. Je kunt dan een paar uur per dag werken en krijgt dan eten en onderdak, geen geld. Het onderdak was hier vrij speciaal, namelijk tipis! A Terra, inspirerende plek. Alles hier is Eco, toiletten met het zaagsel systeem, groentes worden zelf groot gebracht, planten worden met natuurlijk water gevoed, afval keurig gescheiden, douchen is buiten een in houten hutje. Ook ik heb een steentje bij moeten dragen toen ik Samantha kwam opzoeken. Zo hebben we appels geplukt om daar dan weer sap van te maken, heb ik een tipi schoongemaakt, en zelfs boter gemaakt op de antieke manier, schudden. Voor een beter beeld, even de website bekijken http://aterra.pt/. Misschien een leuk vakantie idee!!

De laatse gekke (of misschien niet zo) actie van de maand was vasten. Ik vond het hoog nodig om is even te detoxen. Op A Terra hebben we Lea ontmoet ,een Duitse yoga lerares van mijn leeftijd. Het onderwerp kwam ter spraken en hier kon zijn wel bij helpen. Samantha heeft zich aangesloten bij deze uitdaging (slechts 3 dagen hoor), gelukkig want het was niet eenvoudig, ‘S ochtends mochten we een uitgeperste citroen en een kop groene thee, dan voor zo wel voor ontbijt lunch en diner een bak bruine rijst, met niks, en dan moesten we elke hap tussen de 30 en 50 keer kauwen. ‘s middags nog is een kopje thee en that’s it(ow en heel veel water natuurlijk). Eigenlijk al op dag 1 kregen we te maken met enorme futloze momenten. Eigenlijk waren we gewoon de hele dag suf als konijnen en deden we al het nodige en voor de rest veel rusten. Dag 2 ging een beetje beter, het honger gevoel was veel minder en het lichaam leek zich beter te gedragen onder de weinige voeding, maar menselijk contact was erg zwaar, we hebben ons dan ook een beetje afgezonderd van de drukte en maar een beetje tegen mekaar lopen zeiken. Dag 3 was niet al te zwaar, waarschijnlijk omdat het einde in zicht was. Een we hebben het gehaald, 3 dagen op rijst thee en water, en ja het helpt wel, aan de ontlasting te zien zijn ere en hoop afval stoffen afgevoerd en de darmen lekker schoon. Pardon.
Wat we hier van hebben geleerd: Dat we niet goed kauwen (kaakspierpijn) Dat we veelte veel zout en andere specerijen gebruiken. Dat we te veel troep eten. En dan met volle praten absoluut moet als je elke hap 50 keer kauwt. Nu dus met mijn schone ingewanden de laatste voorbereidingen treffen voor het volgende hoofdstuk in deze reis.
Ontzettend bedankt voor jullie tijd. En feel free om een berichtje achter te laten ;-D
Liefs Caroline

P.S.
Voor degene die jaloers zijn op zon zee en strand, dat is bij deze niet meer nodig, wij hebben hier te maken met Zuid Westen winden en die brengen een hoop troep, Veel wind, wolken en zelfs regen met af en toe wat zon. Tja hoogtijd om naar het zuiden te gaan.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lagos

Serendipity I

.

Recente Reisverslagen:

04 September 2014

Niets is wat het lijkt, Grepen uit het dagboek

01 September 2014

Grepen uit het dagboek, Kalm Water

30 Augustus 2014

Grepen uit het dagboek

28 Augustus 2014

Nieuwe Weblog

08 Augustus 2014

Champaign and Biscuits
Caroline

In 2013 hakte ik de knoopr door, ik zou een jaar weg blijven. Dit werd anderhalf jaar en nog steeds heb ik er geen genoeg van. Na mijn tweede Atlantische oversteek belande ik in Engeland. Zoals de meeste van jullie hebben gelezen ben ik gegrepen door het zeilen en hier wil ik voorlopig nog even verder mee gaan. Het enige wat bekend is, is dat dat mijn toekomst plannen onbekend zijn Richting het zuiden is het enige wat ik kan vertellen. Wat er dan op mijn pad komt zal blijken. En daarom ga ik verder met bloggen. Happiness is only real when shared... Om deze rede wil ik graag de verrassende gulheid van het leven met jullie delen, de ups en downs, de overwinningen, de harde lessen en alles daar tussen. Veel plezier

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 16017

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 31 December 2016

Serendipity II

04 Mei 2013 - 04 Mei 2014

Serendipity I

Landen bezocht: